Maszk-tutorial

Közeledik a Budapest Karnevál, de ha még nincs kéznél maszk, segítünk!
Még van idő elkészíteni a pofonegyszerű, és nem utolsó sorban olcsó maszkunkat a februás 16.-ai karneválra.

A következő tutorialra a velenceikarneval.eu-n találtam, de pár módosítást eszközöltem, többek között azért, mert mikor a linkben említett gipszes gézpólyát szerettem volna venni a patikában, gyakorlatilag a képembe röhögtek, és kérdezték, hogy mit gondoltam, hogy a beteg otthon gipszeli magát be? A patikában nem lehet ilyesmit kapni, felejtsem el. Végülis jogos, elnézést hogy létezem.

Szóóóval, az alternatív megoldás lényegében ugyanaz, ha nem egyszerűbb, hiszen gipszet talán még könnyebb beszerezni mint a mágikus é elérhetetlen gipszes gézpólyát. Az eredeti tutorialt is érdemes elolvasni a teljes kép kialakulása érdekében, csak az eszközök lesznek itt mások.
Jöjjön tehát a módosított változatú maszk-tutorial.

Hozzávalók:

  • Modellgipsz (elég egy 25dkg is, de csak 2kg-osat lehetett kapni, nem baj, alkothatunk még belőle. Így sem volt drága, apukám, aki beszerzőm volt ezúttal, állítása szerint alig párszáz forint)
  • Gézpólya (gyógyszertár vagy otthoni százéves, én valamelyik ősverda elsősegélydobozából fennmaradtat használtam el)
  • Vazelin (gyógyszertárból szintén, remélhetőleg ezért még nem küldenek el melegebb éghajlatra. Szintén olcsó tétel.)
  • Csiszolópapír (érdemes egy durvábban és egy finomabbat is beszerezni)
  • Modellező massza (levegőn száradó gyurma, hobbiboltból)
  • Ecset (minimum 10-es, lehet nagyobb is)
  • Margarinosdoboz (vagy egyéb eldobható tartóedény, gipsz keveréséhez)
  • Akrilfesték és díszítőeszközök



  1. A gézpólyát vágjuk fel kisebb darabokra, kb. 4cmx2cm, de feltétlen vágjunk kifejezetten kis darabokat hogy a szemek körüli és az orr-részt ki rudjuk alakítani légzőnyílással. Ehhez körülbelül 1x2cm darabok szükségesek.
    Ha a pólya gyűrött, érdemes gyorsan kivasalnunk előtte. Én nem tettem, ezért gyűrődött össze-vissza, túl lehet élni, de ha még egyszer kezdeném, így csinálnám.
  2. A hajunkat kössük hátra, érdemes egy széles hajpántot is felvenni. Vazelinnel alaposan kenjük be egész arcunkat, a hajvonalunkat és a szemöldökünket is beleértve, ha nem akarunk alapos arc-gyantát-valamint a gipsz is sokkal könnyebben elválik tőle.
  3. Készítsük elő a gipszport a tárolóedénybe, bugyoláljuk be magunkat valami régi pólóba, és olyan helyiségben dolgozzunk, amit könnyű feltakarítani.
  4. Öntsünk vizet a gipszporhoz, keverjük el simára. Kicsit vizesebbre hagytam a gipszet, hogy lassabban szádarjon, de ne legyen túl híg sem.
A következő lépéseket az eredeti oldalról másoltam ki, mert nagyon hasznos tippeket tartalmaznak:
  1. A gipszes gézdarabkákat úgy tegyük fel, hogy rásimítjuk az arcra. Azért kell rásimítani az arcra a gézdarabkákat, mert a maszk felülete így szép sima lesz, nem fognak látszódni a géz szálacskái.
  2. Attól függően, hogy egész vagy fél (a maszk az orrunk végéig ér)maszkot készítünk rakjuk a gézdarabkákat az arcra. Ha egy réteggel elkészültünk, még rá kell raknunk legalább négy réteget, hogy a maszkunk elég erős legyen.
  3. Kiegészítés: az orr-és szemrészt a kisebb gézdarabokkal alakítsuk ki. Mindenféleképpen borítsuk be az orrot is, az orrlyukak közé a legvékonyabb gézből tegyünk, ami így teljesen befed, mégis hagy légzőnyílást.
    Csak erős idegzetűeknek
  4. 10 -15 perc alatt fel tudjuk rakni a gézcsíkokat, kb. 10 perc kell a gipsz kötésére. Amíg köt a gipsz, ne beszéljünk és ne mozgassuk az arcunkat. Amikor érezzük a gipsz keményedését, már megtudjuk kopogtatni az arcunkon a maszkot, akkor leszedhetjük magunkról. Kicsit huzogassuk a szemöldökünket, mozgassuk meg az arcizmainkat, így könnyebben "elválik" az arcunktól a maszk.
  5. Hagyjuk most megszáradni a maszkot. Tél lévén, kihasználhatjuk a fűtőtestek adta meleget, de vigyázzunk, ne egyből a legforróbbra tegyük, inkább csak a közelébe, nehogy elrepedjen a hirtelen hőtől.

    Nekem ilyen csúnya felület sikeredett, nem baj, majd megoldjuk
    több réteg gipsszel és modellezőmasszával.

    Fura így látni a - viszonylag - saját arcomat.
    Házsártos öregasszony.
  6. Ha megszáradt, keverjünk sűrűbb gipszet, és erősítsük meg a maszk felületét úgy, hogy a gipszet ecsettel felvisszük rá. Mivel nekem nem volt több gézem, ezt választottam a négy réteg kötszer helyett, valamint ezt szerintem szabadabban lehet majd csiszolni, mint a kötszert. Ezt a metódust még egyszer megismételtem. Erősnek kell lennie, de mivel még hátravan a modellező masszás lépés, nem akartam nagyon elnehezíteni sem.
  7. TIPP: ne tudom ez mennyire evidens, de inkább leírom: a gipszet nem szabad a lefolyóba önteni, mert megköt és dugulást okoz. Inkább WC-papírral, vagy zsebkendővel, konyhai törlővel előbb szedjük le a nagyját kezünkről, eszközeinkről (amiket rögtön használat után meg kell tisztítani) és a műhely területéről amit dobjunk ki, csak azt mossuk le vízzel amit nagyon muszáj.

    Készüljünk a koszra, ez nem egy kisujjfeltartósan steril művelet




  8. Ha ismét kiszárítottuk a maszkot, előbújhat belőlünk a szobrász: a modellező masszából megerősítjük, elegyengetjük a felületet, ha eddig még nem sikerült eleve ilyet elérni a gondos gézfelrakással (nekem nem), majd kialakítjuk a kívánt arcformát: csókos ajkak, fitos orr, minden jöhet a maszkunkon amit szeretnénk :) A szemek, orrlyukak formázásánál mindig próbálgassuk álarcunkat, nehogy kiderüljön, hátratoltuk az összes agyagot ami majd nyomja a arcunkat. Persze lecsiszolni is le lehet, de így könnyebb.

  9. Csiszoljuk egyenletesre a felületet.
  10. Fúrjunk oldalt lyukakat a maszkba. Én a tetejére is fogok, biztos ami ziher, így kényelmesebb a súly miatt, mégsem papírból van a maszk.
  11. Először alapszínűre fessük az akrilfestékkel, utána mehet a díszítés :)



    Én még nem készültem el, de a tutorial így is hasznos lehet. Updatelek majd egy kész képpel, de addig is jó álarckészítést mindenkinek!

Megjegyzések

  1. Szia!
    Nekem más a hobbym, de kellen vagy 15 ilyen álarc, de női alap. Vállalsz ilyesmit? e-mail: ruhatattoo@freemail.hu

    VálaszTörlés
  2. Kicsit olyan mint Michael Myers maszkja

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések